mandag den 23. marts 2015

Etik og lovgivning

Sundhedsloven retter sig mod at: §1: sundhedsvæsenet har til formål at fremme befolkningens sundhed samt at forebygge og behandle sygdom, lidelse og funktionsbegrænsning for den enkelte [1].


Sundhedsloven beskriver desuden patienters rettigheder: §2: Sikre respekt for det enkelte menneske, dets integritet og selvbestemmelse [2, p. 43].
Enhver behandling forudsætter patientens samtykke, da patienten ellers mister retten til selvbestemmelse, er der tale om paternalisme [3, p. 13]



I sundhedsvæsenet er der siden oprettelsen af det etiske råd i 1987, kommet mere fokus på etik i Danmark. [4, p. 20]. Det etiske råd drøfter bl.a. de mange etiske spørgsmål, der vedrører sundhedsområdet [5, p. 26].
Etik kan defineres som det, jeg/vi sædvanligvis gør og det jeg/vi har rettet os efter i samfundet. Den etiske situation kan defineres som en situation, hvor ens menneskesyn kommer til udtryk gennem valg og fravalg, der influerer på andre mennesker [6, p. 21].
Etik er i denne sammenhæng de pligter og regler man pålægges, eller noget, man pålægger sig selv på baggrund af sine og samfundets sædvaner [7, p. 14].
Med det etiske dilemma er der noget på spil, ens valg vil få afgørende betydning for andre mennesker [6, p. 21]. Det etiske dilemma opstår i reglen som en konflikt mellem det, jeg kan, skal og bør gøre.
Det, jeg kan gøre, er alle de praktiske muligheder, som den enkelte situation byder.
Det, jeg skal gøre, er de juridiske rammer for praksis.
Det, jeg bør gøre, vedrører de værdier man har og berører derfor etikken [8, p. 23] .
Etikken er filosofisk, i den forstand, at der ikke synes at være et endegyldigt facit [9, p. 17].
Samlet set kan etik forklares som noget man bør gøre, da det har betydning for et andet menneske.

I dagens Danmark er det vigtigt at de studerende overholder de gældende etiske og juridiske retningslinjer for dataindsamling.

De etiske og juridiske retningslinjer retter sig imod, at "sygeplejersken er uløselig forbundet med respekten for menneskerettigheder, herunder retten til liv og værdighed og til at blive behandlet med respekt" [10].

Inden interviewet starter skal informanten (borger og patienter) give et skriftlig informeret samtykke. Hvis oplysninger hentes via informantens pårørende, skal de ligeledes give et skriftlig informeret samtykke fra informanten. Informanten skal være relevant og kan overskue konsekvenserne af stillingtagen til medvirken.

Den ansvarshavende sundhedsperson indhenter et mundtligt samtykke hos informanten i forhold til, at den studerende efterfølgende må rette henvendelse til informanten. Den studerende er ansvarlig for beskrivelse til informanten af interviewets formål. Den studernede er ligeledes ansvarlig for at deltagelsen er frivillig og på hvilket som helst tidspunkt kan trække sig tilbage.  Informanten får udleveret samtykket og skriver under på det. ''Den studerende er omfattet af Forvaltningslovens regler om tavshedspligt (Forvaltningsloven, kap. 8 § 27 Lovbekendtgørelse nr. 988 af 09/10/2012)''.  Den studerende er forpligtede til at udvise tavshedspligt og gøre informanten anonym. Anonymiseringen forudsætter at informanten ikke kan identificeres og CPR-nr., stilling, adresse, sygehus, kommune eller lignende fjernes [11].


'' Opgaver og projekter, der er omfattet af de juridiske retningslinjer, er baseret på anonymiserede oplysninger, hvorfor de eventuelt kan publiceres eller offentliggøres'' [12, p. 136].




Billedet illustrere sammenhold i gruppen.
____________________________________________________________________________________________________________________________

[1] Lov om sundhedsvæsnet, Lov nr. 1202 af 14/11/14 Bekendtgørelse af lov om sundhedsloven; https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=152710#Afs1

[2] Kristensen K. Sundhedsjura - patientens retsstilling, sundhedspersoners ansvar, myndigheders tilsyn. 5nd ed. Gads forlag; 2014, p. 43.

[3] Kristensen K. Sundhedsjura - patientens retsstilling, sundhedspersoners ansvar, myndigheders tilsyn. 5nd ed. Gads forlag; 2014, p. 13.

[4] Birkler J. Etik i sundhedsvæsenet. 5nd ed. Kbh.: Munksgaard Danmark;  2011, p. 20

[5] Birkler J. Etik i sundhedsvæsenet. 5nd ed. Kbh.: Munksgaard Danmark;  2011, p. 26

[6] Birkler J. Etik i sundhedsvæsenet. 5nd ed. Kbh.: Munksgaard Danmark;  2011, p. 21

[7] Birkler J. Etik i sundhedsvæsenet. 5nd ed. Kbh.: Munksgaard Danmark;  2011, p. 14

[8] Birkler J. Etik i sundhedsvæsenet. 5nd ed. Kbh.: Munksgaard Danmark;  2011, p. 23

[9] Birkler J. Etik i sundhedsvæsenet. 5nd ed. Kbh.: Munksgaard Danmark;  2011, p. 17

[10] Northern Nurses' Federation. Etiske retningslinier for sygeplejeforskning i Norden. Sample references [Internet]. Sverige; 2003.[cited 2015 Mar 20]. Available from: http://old.sykepleien.no/ikbViewer/Content/337889/SSNs%20etiske%20retningslinjer.pdf, p. 5

[11] Sygeplejerskeuddannelsen UCN. Juridiske retningslinjer for indsamling af patientdata til brug i opgaver og projekter, s.1-4, 6. www.ucn.dk -> studieinfo -> Hjørring Skolevangen -> Sygeplejerskeuddannelsen -> Generel information -> Juridiske retningslinjer for indsamling af patientdata til brug i opgaver og projekter (Word)


[12] Kristensen K. Sundhedsjura. 4nd ed. Gads forlag; 2011, p. 136